פרץ רודמן

Peretz Rodman
צילום: פלוני אלמוני
תפקיד:

יושב ראש שותף כנסת רבנים

ירושלים

תחומי ההתמחות שלי

לימוד תורה, דיבור עם קהל, כתיבה אונליין, פסיקת הלכה

סוגי הטקסים והשירותים שלי

אזכרות
,
בר/בת מצווה
,
נישואין
,
שיעורים והרצאות
,
תהליכי גיור

אזורי הפעילות שלי

תל אביב, דרום, ירושלים, שפלה, שרון

שפות

אנגלית, עברית

מספר מילים עלי

למדתי להסכמה לרבנות כדי לעזור במאמץ להציע תחליף לממסד הדתי המאובן, שאינו משרת את הציבור המשלם את משכורותיה. אשמח לעזור גם לכם לחגוג, לזכור, ללמוד….

איפה אני מתנדב/ת

הייתי אב בית הדין של כנסת הרבנים בישראל 13 שנה.

דברי תורה ומאמרים -

נח איש צדיק תמים היה בדורותיו

הרב פרץ רודמן

כולכם מכירים את הבדיחה:
שני בעלי ריב מגיעים לרב וטוענים את הטענות שלהם.
הרב שומע את הראשון ואומר: אתה צודק.
וגם לשני בסוף דבריו-הוא אומר הרב: אתה צודק.
אדם אחר בחדר אומר לרב: כבוד הרב, לא יכול להיות ששניהם צודקים.
אהה! — אומר הרב — גם אתה צודק!

הבדיחה תמיד קוצרת צחוק. אבל למה? ומה ניתן ללמוד מן הרב הזה, נעים-ההליכות כל-כך?

אפשר, כמובן, להבין שהבדיחה מביאה לנו אמת חשובה. לעתים קרובות, אין הצדק נמצא כל כולו עם צד אחד בתיק אזרחי מן הסוג הזה. לפעמים לשני הצדדים טענה חזקה וצודקת — ויש חָכמה בהַכָּרָה בָּעוּבדה הזאת. יישוב סכסוך בשלום דורש לפעמים שכל צד יכיר בתוקף הטענה של הצד השני, או לפחות שְיַכִּיר בכך שפתָרון הגוּן יכול להיות כרוך בוויתור אצל הצד השני, בנזק כלשהו לצד השני.

ובכל זאת — התשוּבוֹת של הרב בבדיחה, תשוּבוֹת זהוֹת, שתיהן מיידיוֹת, נראות לנו תוצרת של קלוּת דעת. שני הצדדים לא יכולים להיות צודקים, לפחות לא לגמרי. או שמעשה מסויים מותר או שהוא אסור. מאכל — או שהוא כשר או שהוא לא כשר. טענה עובדתית — או נכונה היא או לא נכונה. להגיד ששני הדברים נכונים בעת ובעונה אחת זה טִפְּשוּת.

הבדיחה, על כל הבעייתיוּת שֶבָּהּ, עלתה בדעתי לאור ההערה המפורסמת של רש״י על הפסוק ״נח איש צדיק תמים היה בדורותיו״, בו רש״י מתרכז במילה ״בדורותיו״ ואומר:

• יש מרבותינו דורשים אותו לשבח: כל שכן שֶאִלו היה בדור צדיקים היה צדיק יותר.
• ויש שדורשים אותו לגנאי: לפי דורו היה צדיק, וְאִלוּ היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום.

הפירוש תלוי בשאלה: לפי איזו תיאוריה של פסיכולוגיה חברתית קוראים את הסיפור? אם
אתה חושב שהאדם מושפע מאד מהתנהגות של אחרים, אתה מאמץ את הפירוש לשבח: נח אדם ישר והגון, ואילו היו מסביבו צדיקים, המגמה של נח להתנהגות טובה וליושרה היתה מתחזקת ונח היה יוצא עוד יותר צדיק. הוא היה צריך אפילו בדורותיו.
אם, לחלופין, אתה מניח שליחיד (מבוגר, לפחות) יש אופי מוצק שבקושי מושפע מן הסביבה, אז אתה הולך על הפירוש השני: נח היה נשאר אותו אדם אילו היה בדור של אברהם אבינו, דור של צדיקים, אבל בהשוואה להם הוא לא היה נראה צדיק גדול כל כך. הוא נחשב צדיק רק בדורותיו.

על המילים של רש״י, ״יש שדורשים אותו לגנאי״, מעיר ר׳ יחזקאל טאוב מקוּזמיר, מייסד שושלת רבני חסידות מודז׳יץ, שנולד ב-1755 ונפטר ב-1856!): ״הייתכן? זה אפשר, לדרשו לגנאי, כשהתורה עצמה מעידה עליו, ׳נח איש צדיק תמים היה׳?״

״אלא [ממשיך ר׳ יחזקאל] לצדיק תמים באמת, למנהיג-דור, ייחשב מי ש׳יש דורשים אותו לגנאי׳, שיש לו גם מתנגדים; מי שדורשים אותו רק לשבח סימן רע הוא לו, סימן שהוא שקרן וחנפן, שלמען נוֹחוּתוֹ הוא מבקש לחיות בשלום עם הכול ולשאת חן בעיני הכל״.

נח עמד בנפרד מן החברה האנושית הסובבת אותו. הוא קרה תיגר בערכים של החברה שבה הוא פעל. הוא חינך את ילדיו להתנהג אחרת מכל אלה שמסביב למשפחה שלהם. נוח לא היה אהוב על כולם, בכלל לא. אבל הוא הציל את המין האנושי מהכחדה בידי אל מאוכזב וממומר.

רבנים יקרים, רבות יקרות, אני מברך אתכם שתהיו כְנֹח אבינו, אבי כל בני ובנות אנוש. אם לפעמים ידרשו את דבריכם ואת מעשיכן לגנאי ולא ולשבח, אפשר להתנחם במחשבה שאלמלא כך, לא הייתם עושים את מה שמוטל עליכם.

שבת שלום ושנזכה לקשת בענן מעל ארצנו ומעל כולנו.

״וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ״

הרב פרץ רודמן

פתאום יש מקומות שאסור לנו להיכנס אליהם, מתחמים שאין לנו גישה אליהם. מרחבים שאנחנו בעצמנו עזרנו להקים אותם ולאבזר אותם סגורים לנו עכשיו. איזה תחושות נוצרות אצלנו? — תסכול? כעס? פחד? יראה מפני כוח בלתי-נראה המסוגל להתגבר עלינו ולחסל אותנו?
לא, לא את התפשטות נגיף הקורונה בינינו אני מתאר כאן, אלא את התמונה האחרונה, הפסוקים האחרונים בספר שמות. בשנים עשר מתוך חמישה-עשר הפרקים הקודמים, משה היה עוסק בפרויקט בניית בניין ציבורי: הכנת המשכן — הבניין הטרומי, אשר יוקם ויפורק ויוקם פעם אחר פעם לעבודת ה׳ — על כל כליו וכן ייצור הבגדים המורכבים והמפוארים של הכהן הגדול, העומד לנהל שם את עבודת ה׳. משה קיבל והעביר לעוסקים במלאכה תבנית מפורטת והוראות בנייה. הוא מינה צוותים של אומנים מוכשרים שיעסקו בייצור כל פריט ופריט, מקירות למזבחות, מארון העדות והכפורת שמעליו לשולחן ולמנורה וגם את בגדי הכהונה האדירים. לאחר כל ההכנות, הוא בעצמו פיקח על הקמת המשכן.
ועתה, בפרק האחרון בספר שמות, מתארת התורה את התמונה כאילו משה, בעצמו ולבד, עושה את כל המלאכה, על-אף שבוודאי כך לא היה: ״וַיָּקֶם מֹשֶׁה אֶת-הַמִּשְׁכָּן וַיִּתֵּן אֶת-אֲדָנָיו וַיָּשֶׂם אֶת-קְרָשָׁיו…״ וכן הלאה, פסוקית אחר פסוקית אחר פסוקית במשך שבעה-עשר פסוקים, עד סיום זה: ״וַיְכַל מֹשֶׁה, אֶת-הַמְּלָאכָה.״
עם השלמת העבודה, משה מוכרח לסגת, שהרי ״וַיְכַס הֶעָנָן אֶת-אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד ה׳ מָלֵא אֶת-הַמִּשְׁכָּן.״
אלה מאיתנו שהוזהרו לא לבקר אצל קרובים שהם קשישים מוחלשים, אלה מאיתנו המורחקים מן העבודה בה בחרנו לעסוק במעבדה, במשרד או בכיתה וכן אלה מאיתנו המנועים מלנסוע על מנת להיות עם אהובינו – כולנו מסוגלים להזדהות עם משה רבנו ברגע ההוא בחייו. כל כך הרבה עומד להתרחש שנצטרך לצפות בו מבחוץ או רק לשמוע עליו לאחר מעשה! המקומות שבהם אנחנו אוהבים לשהות, כולל בתי הכנסת והקהילות הממלאות אותם, כעת אינם בהישג יד.
במקרה של משה, הרגע היה מר-מתוק. עם סיום ההכנות, המשכן נעשה מקום מושבו של האל עלי אדמות. ללא ספק, זה היה מראה נורא, אפילו מפחיד. אולם באותו זמן, אפשר לתאר שזה העניק למשה תחושת הישג שקשה להעלות על הדעת: הוא הצליח לקיים את הצו ״וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ״ ובכך גם להבטיח את קיום המשך הפסוק: ״וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם״.
במצבנו-אנו, נקווה שנוכחות כבוד ה׳ יורגש במרחבים אשר מהם אנחנו מורחקים. מי יתן שֶכמו שהיה ״עֲנַן ה׳ עַל-הַמִּשְׁכָּן יוֹמָם וְאֵשׁ תִּהְיֶה לַיְלָה בּוֹ״, ישמור ה׳ על אהובינו, שיֵצאו קהילותינו מן המצב חזקות עוד יותר ושייהנו צוותי הרפואה, מנהיגי המדינה וכל המספקים שירותים חיוניים מהשגחה והכוונה מן השמיים.

עיוני שבת – פ‘ פקודי תשס“ח

הרב פרץ רודמן

יום אחד באביב בשנת תש“ח הגיע דוד בן-גוריון לישיבה של מועצת העם הזמנית בתל אביב. שם עמדו בפתח שומרים שניתנו להם הוראות מפורשות לא לאפשר כניסה למי שאינו מראה להם הזמנה בכתב. כמובן, לא מדובר כאן בסתם חבר מועצה. כבר 13 שנה כיהן בן-גוריון כיושב ראש ההנהלה של הסוכנות היהודית לא“י ועתה בגיל 61 נוטל עליו את המשרה של ראש הממשלה הראשון למדינה החדשה. ובכל זאת השומרים התעקשו וביקשו הזמנה. עוזריו של בן-גוריון נדהמו ואף זעמו, אבל ”הזקן“ השתיק אותם. הם צודקים, הוא אמר. והגיש להם את ההזמנה שנשא איתו ומיד נכנס לאולם בליווי פמלייתו.
אולי בן-גוריון, שהיה חובב תנ“ך נלהב, נזכר בתקדים מפרשת פקודי. במשך ארבע מתוך חמשת השבועות האחרונים עד השבוע (ועד בכלל) קוראים אנו בענייני הכנת המשכן, מקדש המעט הנייד אשר בו יוקרבו קרבנות בתקופת המדבר וכן בענייני עשיית בגדי השרד של הכהן הגדול ושל שאר הכהנים אשר ילבשו אהרון ובניו בבואם לשרת בקודש. במשך שבועיים, בפרשיות תרומה ותצווה, היינו שקועים בקריאה על ההוראות שניתנו מפי הקב“ה וכבר שבועיים אנחנו עוסקים, בפרשיות ויקהל ופקודי, בביצוע ההוראות הללו בפרוטרוט.
לקראת סיום הפרשה הנוכחית, נשלמת סוף-סוף כל מלאכת ההכנה. בפתח הפרק האחרון בספר שמות, משה מקבל צו משמיים: עליו לעשות את הסידורים האחרונים לחנוכת המשכן. על-פני חמישה-עשר פסוקים פרוסות ההוראות המפורטות, מהקמת האהל וסידור כליו ואביזריו ועד רחיצת אהרון ובניו, הלבשתם בבגדי כהונה ומשיחתם בשמן המשחה. כל פעולה ופעולה — משה בעמצו מצוּוה לדאוג לעשייתה: ”וידבר ה‘ את משה לאמור: …תקים את-משכן אהל מועד… ושמת… והבאת… ונתת… ולקחת…“ וכו‘. אז, בפסוק טז, אנחנו קוראים בקיצור על הביצוע: ”ויעש משה ככל אשר צוה ה‘, כן עשה.“ אולם, כפי שספר שמות לא הסתפק בדיווח בן פסוק אחד על ביצוע כל ההוראות לעשיית מרכיבי המשכן ואביזריו והבגדים, המשתרעות על-פני שתי פרשיות, כן גם כאן הספר מספר באריכות על ביצוען בידי משה של כל ההוראות. שבעה-עשר פסוקים מוקדשים לזה: ”ויקֶם משה את המשכן… ויתן… ויפרש… ויקח…“ וכו‘.
משה, לאחר שפנה לקבלני משנה בשביל ייצורם של המשכן ושל כליו ושל בגדי הכהונה, הופך עכשיו לקבלן מבצע. לבסוף, בסוף פסוק לג, אנחנו קוראים על השלמת כל המטלות: ”…ויכל משה את המלאכה“. ומייד: ”ויכַס הענן את-אהל מועד וכבוד ה‘ מָלֵא את המשכן“. האל אשר אמר שיבוא לשכון בתוך בני ישראל לכשיבנו לו מִתקן קודש לפי הוראותיו, אכן מגיע ללא דחייה וממלא בנוכחותו את משכנו. ולכן הפסוק הבא: ”ולא-יכֹל משה לבוא אל-אהל מועד…“. מי שנבחר ע“י הקב“ה ומוּנה כיַזָּם של מפעל הקמת המשכן, מנוּע עתה מלהיכנס למִתקן אשר כרגע גמר להקים במו ידיו.
גם לנו קורה לעתים, הן ברגעי שיא והן ברגעי חול רגילים, שדברים שאנחנו בעצמנו יוצרים מתמלאים חיים משלהם וממלאים תפקידים הרבה מעבר למי שהביא ליצירתם עלי-אדמות. הייתכן שחבר במחוקק במדינה מתוקנת יגיד שהוא פטור מלציית לחוק בטענה שהוא עצמו נטל חלק בחקיקה? איזה מחבר מסוגל, או איזו במאית מסוגלת, לעמוד על כך שהספר שלו או הסרט שלה יזכה לפירוש מסויים ולא אחר? איוולת היא למייסדיו של כל חברה או מוסד לנסות להפעיל את סמכותם בכל פינה של כל אגף ומחלקה במקום לבטוח באלה שהאצילו להם סמכויות ניהול. אפילו הסמכות שיש לנו בכל הנוגע לילדים שלנו מוגבלת היא בצורה משמעותית, לא ע“י כללי החברה בלבד אלא גם מעצם היות ילדינו בני אדם בעלי זכויות משלהם, העלולים להתנגש עם הצרכים והרצונות שלנו.
כמו משה רבנו, שצעד צעד אחד אחורה ויצא מן המשכן ולא זכתה רגלו לדרוך בו עוד ובמקום זה ראה כיצד התמלא המשכן כבוד ה‘, כלומר נוכחותו של ה‘, כך גם עלינו מוטלת חובה ללמוד לשחרר את מה שהבאנו אנו להתגשמות בעולם, להכיר בגבולות שפעם יכולנו לחצות אותם וכבר לא נחצה אותם עוד. גם אנו צריכים ללמוד לכבד את האחר בייחודו ואף בקדושתו. זה הלקח שלימד בן-גוריון, תובנה שאולי מצא אבי הדמוקרטיה הטרייה בסוף ספר שמות.

מוקדש לזכר מורי הרב שמואל אבידור-הכהן (תרפ“ו-תשס“ה), שסיפר על המוארע עם בן-גוריון בשיעור בבית המדרש לרבנים ע“ש שכטר בשנת תשנ“ט והוסיף שהוא בעצמו היה עד לאותו אירוע.

riding ketubah at signing - Peretz Rodman
צילום: פלוני אלמוני