מהן ציפיותיי ממנהיגוּת בישראל?
לעמל לאחדות, סולידריות וחיזוק העם היהודי יחד עם הגנת זכויות עמים אחרים – כשם שמשה רבינו נלחם בעד עמו כשהוא ראה מצרי מכה איש עברי, וכשהגן על בנות מדין כשגרשו אותן מן הבאר.
להכיר בגבולות הכוח – כשם שמשה רבינו פעל עד יומו האחרון כעבד ה׳ למרות העונש הקשה שקיבל בעקבות הקאתו בסלע.
לטפח מגוון קולות בחברה – כשם שמרים הנביאה לקחה את התוף בידה והרימה את הקול הנשי בעקבות קריעת ים סוף.
האם זה הוגן לצפות מהמנהיגים והמנהיגות של ימינו להיות כמו משה ומרים? הרי מרים היתה הנביאה הראשונה – חלוצה במנהיגות נשית. ואילו משה היה אחד במינו, ככתוב: ״ולא קם נביא עוד בישראל כמשה …״ אולי זה לא מציאותי. אך לנו הזכות והחובה לדרוש ממנהיגוּתנו סולידריות עם ישראל יחד עם הגנה על זכויות כל אדם, לטפח את הקולות המודרים ולהכיר בגבולות הכוח, כפי שלמדנו ממשה רבינו ומרים הנביאה.
What to expect from Jewish Israeli Leadership?
To work tirelessly for the solidarity and strengthening of the Jewish people, while acnowledging the rights of other peoples- as did Moshe Rabeinu when he fought against the suffering of the people of Israel, when he saw an Egyptian man beating a Hebrew man, and as he protected the daughters of Midian when they were chased from the well.
To recognize the limits of power – just as Moshe Rabeinu carried out Gods' commandments until the very last day of his life, despite the severe punishment he received for hitting the rock in the desert.
To nurture diversity – as Miriam the prophetess created a space for the female voice when she took her drum and led the women in dance and song at the splitting of the Red Sea.
Is it fair to expect today's leaders to be like Moses and Miriam? After all, Miriam was the first prophetess – a pioneering leader, and Moses was one of a kind in all of Jewish history, as it is written: "And no other prophet arose in Israel like Moses…" No, we cannot expect today's leaders to be just like Moses and Miriam. But we have the right and the obligation to demand from our leaders to combine working for the solidarity of the people of Israel with the protection of the rights of all people, to nurture excluded voices, and to recognize the limits of power, as did Moses and Miriam.